söndag 4 december 2011

Kanelbulla muffins a la Hovkonditorn

Nyligen upptäckte jag ytterligare en bakblogg eller mat- & bakblogg. Katarina är en finlandssvenska bosatt i Singapore. Hon är flitig vid både spis o ugn så uppdateringarna duggar tätt. Såna bloggar är roliga.....ja här duggar det visst inte inlägg lika tätt. Bloggen heter Hovkonditorn, väl värt ett besök. 

Idag har jag provat hennes Kanelbulla Muffins. Min mammas betyg var "väldigt saftiga och fina". Och på ren västgötska syftar fina på smaken.

Här kommer receptet:

75 gram smör
1 ägg
3 dl mjöl
1,25 tsk bakpulver
0,25 tsk salt
1 dl socker
0,75 tsk vaniljsocker
1,5 dl mjölk
1 dl farinsocker
1 tsk kanel (säger grundreceptet jag tog lite mer)

Gör så här:
Rör ihop mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
I en annan bunke rörs farinsocker och kanel ihop och ställs åt sidan.
Värm ugnen till 175 grader.
I en stor bunke vispar man smör med elvisp i 30 sekunder.
Tillsätt socker och vispa fluffigt.
Tillsätt ägget och vaniljsocker.
Blanda växelvis i mjölblandning och mjölk i smörblandningen.
Blanda väl.
Fyll ungefär en matsked av smeten i muffinsformar. Strö över en tesked av farinsockerblandningen.
Skeda över resten av smeten jämt över och strö över resten av farinsockerblandningen.
In i ugnen 18-20 minuter.

//V


2 kommentarer:

Katarina sa...

Hej! Vad roligt att du bakat kanelbulla muffins och så glad jag blir att ni gillade dem! Du har så mycket gott här på din blogg! Skall kolla vidare på den :) Ha en fin vecka!

Veropenn sa...

@Hovkonditorn
Tack och tack för tipset om kanelbulla muffinsen. Vad roligt...varsågod o kolla runt! Ha det bra du oxå
//V