tisdag 13 december 2011

Chokladknäck


Är det nått jag inte brukar göra så är det knäck. Mamma gjorde alltid det till jul förr, jag minns det som en enda låååååång väntan. Det var ett evigt kokande och pilligt att få i de där små formarna. Mammas knäck var god. Men ibland blev man bjuden på knäck som inte stelnat och man fick skrapa till sig knäcken med tänderna från pappret. Eller så kunde man få en sån där stenhård som oxå bestämt sig för att inte lämna pappret och man fick blöta upp pappret och knäcken i munnen för att de skulle skiljas åt. Nu hoppas jag att min blir som mammas fast med choklad.

Chokladknäck

Recept:
1,5 dl grädde
2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 msk smör
mörk choklad

Gör så här:
Blanda alla ingredienser utom den mörka chokladen i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och dra sedan ner till medelvärme och låt den småkoka i 25-30 min. Gör ett kulprov eller testa med termometer. 120-125 grader brukar vara lagom, 140-145 grader blir hård knäck med lite segt i mitten. Häll upp i formar och placera en liten bit mörkchoklad på, låt svalna......vänta....vänta....dags att provsmaka!

//V

5 kommentarer:

Katarina sa...

Så fina de ser ut!

Vardaxlyx sa...

Hej! Ser smarrigt ute! Kramkram

Veropenn sa...

@hovkonditorn
tack...det får nog bli "skådebröd" skulle nog inte tagit pralinformar:-) Sitter fast!
//V
@Vardagslyx
tack, smaken var det inget fel på men pappret!!! Pust!
//V

Angel sa...

Hej där! Hur är det med dig idag?
Fin blogg med massa godsaker :)

Veropenn sa...

@Angel
hej själv, det är bara bra! Tack så mkt!
//V