onsdag 7 december 2011

Sherrykakor ala mormor

Har tidigare nämnt att mormor var en riktig bull- och kakmormor. Nu har jag börjat gå igenom hennes recepthög. En kaka hon gjorde var denna som hon kallade Sherrykaka, det visade sig att den hette Mandeltoppar. Mormor sa alltid att hennes kakor flöt ut mer än de skulle, kanske var det därför hon döpte om dem? Om hon nu tyckte att hennes flöt ut, skulle hon få sig ett gott skratt om hon såg mina. Tror nog att äggets storlek bidrog till att de blev så lösa att de flöt ut. Men smaken.....den tyckte jag nog var samma som mormorskakor. Ja, jag lägger upp bild o recept för att påminna mig själv om att "göra om och göra rätt".

Recept:
250 gram mandelmassa
1 ägg
75 gram blockchoklad
Cocktailbär (halvor)

Gör så här:
Riv mandelmassan grovt, rör ner ägget och blanda till en smidig smet. Hacka chokladen och blanda i den i mandelmassesmeten. Klicka ut på bakplåtspapper och sätt en halva cocktailbär i mitten.
Grädda i 175 grader 10-15 min.

//V

2 kommentarer:

Katarina sa...

De ser väldigt goda ut!

Veropenn sa...

@hovkonditorn
Tack! Jag ska göra dem igen....har mkt o leva upp till när jag bakar efter mormors recept ha ha. Dessa får de äta upp på jobbet imorrn.
//v
Ps vad roligt att du tar dej tid o skriver här hos mig!