söndag 11 december 2011

Jordnötsbollar

Jordnötsbollar

eller Jordnötspraliner som Hovkonditorn kallar dem. Mina blev dock inte så små och nätta därför kallar jag dem bollar. Använde mig av en choklad som jag inte brukar använda när jag doppar godis. Den var dock ingen hit och chokladen blev krackilerad och missfärgad när den torkade. Så det får bli till att bjuda bort dem vid fikabordet på jobbet, som presenter till jul passar de inte nu.

Recept:
2,5 dl florsocker
8 msk jordnötssmör
2 msk osaltat smör, rumsvarmt
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt (kan nog uteslutas)
1 dl smält choklad

Gör så här:
Blanda jordnötssmör, smör, vaniljsocker o salt i en bunke tills allt är väl blandat. Tillsätt florsockret. Rulla små bollar av jordnötssmeten och ställ in i kylskåpet i en timma innan de doppas i den smälta chokladen.

//V

2 kommentarer:

Katarina sa...

Så fina de blev! Hoppas du gillade dem!

Veropenn sa...

@Hovkonditorn
ha ha jag tog med dem till jobbet o det blev succé trots att jag inte var nöjd med hur chokladen blev. Han som åt först sa till de andra..."ät inte dem vad ni än gör *paus* för de vill jag ha själv" men han fick inte ha dem för sig själv...de andra åt och tyckte om dem oxå. Jag smakade på en igår och gillade dem:-) tack till dig för bra tips!
//V