onsdag 7 december 2011

(bild polkagriscookies)

Välkomna hit alla ni som hittat hit från Söta Saker som publicerade mina Polkagrisbiscotti som veckans bild för någon dag sedan. Hoppas ni kommer förbi någon mer gång.

Ikväll har jag gjort Mia Öhrns Polkagriscookies, ack så goda. Ja, jag har snöat in lite på det där med polkagrisar. Det stod i receptet att de "flyter ut ganska mycket under gräddning", japp mina flöt ut aningen mer än hennes. Så jag bjuder på en icke-jätte-tydlig-bild för även denna blir en påminnelse till mig själv om "gör om och gör rätt"!

Polkagriscookies
10-12 stora cookies

Recept:
150 gram mörk choklad
100 gram smör
1 1/2 dl brun farin
1 ägg
2 dl (120 gram) vetemjöl
1 1/2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
100 gram krossade polkagrisar eller polkakäppar
ev ngr droppar pepparmintarom

Gör så här:
Smält chokladen med smöret. Rör ner farinsockret.
Blanda i ägg, vetemjöl, havregryn och bakpulver och rör ihop till en tjock smet. Tillsätt ev ngr droppar pepparmintarom.
Krossa polkagrisarna och rör ner 2/3 av krosset i smeten.
Forma smeten till ganska stora bollar, platta ut dem och lägg dem glest på bakplåtspapper. Kakorna flyter ut ganska mycket under gräddning.
Strö över resten av polkagriskrosset. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 10-12 minuter.

//V

2 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Detta recept måste jag testa =)
Massa kramar!

Veropenn sa...

@vardagslyx
ja gör det de var goda om än mina blev väldigt tunna. Det var nog en sån kväll igår då kakorna ville flyta ut.
//V