tisdag 31 januari 2012

Västgötaringar ala Karin

Västgötaringar

Fler skatter ur Karins receptskatt. Karin får nog förlåta formen på dessa "ringar", lovar att jag ska jobba på den. Jag tycker det är så roligt med gamla hederliga kakor. Ni vet såna där som man fick på kafferepen när man var liten fast man kanske drack saft med en massa kaksmulor i efter ha doppat och doppat kakor. Varför detta doppande...ingen aning kakorna var goda som de var!

Recept:
1 1/2 kaffekopp grädde (ca 1,5 dl)
25 gram vanlig jäst
1 1/2 hg smör el. margarin
350 gram mjöl

Gör så här:
Så här gjorde jag vill säga...jag ska ta reda på lite mer exakt hur man gör egentligen.
Grädden värms till 37 grader, slås över jästen och rör tills den löser sig. Blandade i större mängden av mjölet. Ställ åt sidan och låt jäsa till dubbelstorlek. Arbeta in smöret och resten av mjölet.
Ungnen ska vara på medelvärme ca 175 grader. Stäng av när de ser lite bakade ut, låt stå kvar på eftervärme och torka i ett dygn gärna med en träslev i ugnsluckan.
Ät upp eller lägg dem i en väl tätslutande burk.

//V

2 kommentarer:

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Vilken söt liten kaka! Påminner lite om min farmors kakor som hon alltid gjorde:)

Veropenn sa...

@Ann-Sofi Matsafari
Tack, ja men visst är det en riktigt liten farmorskaka:-) Jag gillar de där lite klassiska kakorna. De smakar barndom.
//V