söndag 22 januari 2012

Semlor

Klassiska Semlor
i miniformat.

Japp, de här semlorna är inte stora. Jag gjorde dem något mindre än hälften så stora mot vad en beräknas som. Räcker gott och väl då jag själv inte är nån semmelfantast o de som vill ha mer eller större får ta två. De första jag fyllde blev med vanlig klassiskfyllning.

Recept:
20 st normalstora eller 50 st små

50 gram jäst
175 gram smör
5 dl mjölk
2 dl socker
2 tsk stött kardemumma
2 tsk vaniljsocker (om man vill)
1 tsk salt
c:a 1,5 liter vetemjöl special

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull, häll på mjölken och värm till 37 grader.
Smula jästen i en degbunke och tillsätt kardemumma och vaniljsocker.
Häll över mjölk o smörblandningen och rör tills jästen löst sig.
Tillsätt mjölet under knådning, kolla degen och ta inte i mer mjöl än nödvändigt.
Blanda ner salt och socker och arbeta ihop till en smidig deg.
Knåda degen i ca 15 min i degblandare.
Låt degen jäsa till dubbelstorlek ca 30 min.
Ta upp degen på bakbord och dela i bitar (80 gram för en normalstor, mini ca 30 gram). Rulla till bollar och lägg på plåt m bakpapper. Jäs igen 50-60 min dubblestorlek.
Grädda bullarna i nedredelen av ugnen i ca 10 min i 225 grader.
Låt svalna.

Klassiskfyllning
Skär av en hatt och gröp ur (sparas till fyllning).
Blanda inkromet med mandelmassa och lite grädde till en slät massa.
Fyll bullen och spritsa grädde, lägg på hatten och pudra med florsocker.

//V



Inga kommentarer: