söndag 8 januari 2012

Makroner/Macarons

 Makroner/Macarones
I många bloggar jag läser så bakas det fina Makroner i alla de möjliga färger. Har länge velat testa och göra egna men dragit mig för det då det verkat svårt och omständigt. Det var inte särskilt omständigt men lite svårt ska nog erkännas. Det blev ju inget perfekt resultat på dessa första två omgångar jag gjorde. Men jag bjussar på att ni får se nybörjar Makroner. Den första satsen så tyckte jag marängen "smälte" efter jag tillsatt smakessence och färg. Men de blev bäst i formen....fast dem glömde jag av i ugnen och den gröna färgen tog sig en gul ton. Andra satsen blev maräng mer som man tänker sig maräng, men då flöt de inte ut utan blev toppiga o toppen gick för allt i värden inte trycka ner. Ville ha dem blå....men de ville inte bli blå de blev turkosa. Får nog ta och beställa lite bra pastafärger snart. Ja ja nog om det...de där med mint var riktigt goda iallafall, de andra har jag inte smakat på än.


Mintmakroner med chokladfyllning

 Vaniljmakroner med vitchoklad smaksatt med blåbärsessense


Recept:
Det finns ju en massa olika men jag följde ett ur min julklappsbok Makroner.

1 3/4 mald sötmandel (jag använde färdigt mandelmjöl)
2 1/2 dl florsocker
2 extra stora äggvitor
1/2 dl strösocker
1 tsk pepprmintsessens (i de gröna) 1/2 tsk vaniljessense (i de blå...turkosa)
grön resp blå karamellfärg

Gör så här:
Lägg mandelmjölet och florsockret i matberedaren och kör 15 sekunder. Sikta sen ner blandningen i en skål.
Täck 2 ugnsplåtar med bakplåtspapper.

Vispa äggvitorna hårt i en bunke tills det blir mjuka toppar i den. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt vispa tills det blir en blank och tjock marängsmet. Blanda i smakessense och färg.

Vänd ner 1/3 av mandelblandningen i taget i marängsmeten. När alla torra ingredienser blandats ner fortsätter du att dela och vika blandningen tills marängsmeten är tjock och blank med lite seg konsistens.

Häll marängsmeten i en sprits med 1 cm stort munstycke. Spritsa sen ut 32 st cirklar. Knacka bakplåtarna mot underlaget så ev luftbubblor försvinner. Låt stå i rumstemperatur i 30 min eller tills en hinna bildats och du inte får ngn smet på fingrarna när du pillar på den.
Värm ugnen till 150 grader.

Grädda i 10-15 minuter.  Låt svalna i 10 minuter. Lossa försiktigt Makronerna från plåten och låt svalna helt.

Fyllning:
4 msk rumsvarmt smör
1 1/4 dl florsocker
55 g smält choklad (som fått svalna)
plus ev färg o essense

Gör så här:
Smält chokladen och låt den svalna.
Vispa smöret vitt och fluffigt. Sikta ner florsockret och vispa till konsistensen är slät och krämig. Tillsätt ev färg och smak. Vänd sedan ner den smälta chokladen.

Lägg ihop 2 makroner med fyllning emellan.

//V


8 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Åhh vilka goingar!! Dem blev ju KANON fina!! Heja dig ;-)
Kramkram

Veropenn sa...

@vardaxlyx
Tack för knuffen i rätt rikting:-) Drog på det tills idag,men det kommer bli fler makronbak o andra smaker.
Tack & kram

Katarina sa...

Dina blev väldigt lyckade!

Veropenn sa...

@hovkonditorn
Tack!
//V

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh, jag tycker de ser sjukt lyckade ut, och otroligt goda! Jag vill också få till mina sådär snyggt, då kanske jag också vågar posta ett inlägg om dem ;) YUM!

Veropenn sa...

@Alexandra
Tack....de med mint verkar varit godast för de tog slut först. Ja gör du ngr Makroner o ett inlägg, jag väntar med spänning. Kan erkänna att en sats åkte rätt i soppåsen igår....:-)
//V

Helena sa...

Vadå nybörjarmacaroons, jag tycker de ser jätteproffsiga ut!

Veropenn sa...

@Helena
Tack...men jag tyckte inte jag fick till färgen på de gröna å inte formen på de turkosa som skulle blivit blå plus att de inte flöt ut. Men efter det totala makronhaveriet jag gjorde igår så kan jag väl säga att jag skulle varit nöjd när jag gjorde dessa ha ha. På´t igen bara!
Vad roligt att du hittade hit!
//V