söndag 15 januari 2012

Muscovadokakor

Muscovadokakor

Nu har jag bakat en sån där nyttig kaka....eller ja jag läste att Muscovadosocker innehåller en hel del mineraler och B-vitamin, ungefär där tog väl det nyttiga slut.  Muscovadosocker har ju en speciell smak....och jag har förrut inte kunnat bestämma mig för om jag gillar det eller inte. Det sägs att det finns en lakritston i det men den har jag inte känt. Jag missade att kakorna skulle skäras isär innan ugnen och inte efter som andra snittkakor. Men det verkade funka ändå, de hade nog blivit lite krispigare om de skurits isär innan.  Å vad det beträffar Muscovadosockret så gillar jag nog det ändå, har smakat av dem nu.

Recept:
15-20 st

2 1/2 dl mörkt muscovadosocker
200 gram rumstempererat smör
1 ägg
2 msk mörk sirap
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
strössel

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör socker och smör poröst. Tillsätt ägg och sirap, blanda väl.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver väl och vänd ner i smeten. Rör ordentligt tills alla klumpar är borta. Ta upp smeten på mjölat bakbord och forma till en rulle och platta till. Skär i 15-20 sneda bitar.
Strö på strössel. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda dem i ca 15-20 min. Låt svalna på galler.

Receptet hittade jag i en tidningen Hembakat nr2/2011.


4 kommentarer:

Katarina sa...

Låter gott och roligt med muscovadosocker!

Veropenn sa...

@HOVKONDITORN
ja men de var inte så dumma:-)
//V

Vardaxlyx sa...

Dessa såg farligt goda ut söta du!! Kramkram i massor denna måndagskväll!

Veropenn sa...

@vardaxlyx
tack! Vilken fin våg du köpt, den hamna på min önskelista direkt:-)
//V