söndag 29 januari 2012

Smörkransar ala Karin

Jag har hittat den stora receptskatten. Gjorde ett besök i veckan hos en bekant för att texta lite. Hon brukar alltid bjuda på 7 sorters kakor och bullar osv och allt så där härligt hembakat. Nu passade jag på att titta lite i hennes receptlåda.....halleluja vilken skatt!!! Hann ju inte skriva av allt där, men när fantasin tryter så vet jag var jag ska vända mig. Hur som helst så tog jag med mig några recept och däribland dessa.....

Smörkransar

Recept:
2 hg smör
2 hg vetemjöl
2 msk tjock grädde
2 msk kallt vatten

Gör så här:
Hacka smöret  i bitar, arbeta ihop med mjölet och därefter slås grädde och vatten över och arbetas ihop till en deg. Kavla ut degen (ca 1/2 cm tjock) och ta ut kakor med hjälp av ett glas och gör ett hål i mitten med en stans eller en fingerborg. Pensla med äggvita och strö över pärlsocker. In i ugnen i 250 grader tills kakorna fått lite färg.

//V

Inga kommentarer: