lördag 21 januari 2012

Chokladfondant

Chokladfondant
Det där med chokladfondant har jag varit nyfiken på.....har aldrig ätit det, har aldrig bakat det. Har haft den på min "att göra" -lista ett bra tag. Gjorde slag i saken idag när jag väntade på mina semmelbullar(heter det så?) skulle jäsa klart. Efter som jag aldrig sett en "riktig" chokladfondant i verkligheten är jag tveksam på om mina skulle hålla måttet. Så jag slängde in den i tidning och tog kort på den lite halvgömd. Men receptet verkade bra, för god var den iallafall så det skriver jag helt öppet utan att skämmas.

Recept:
150 gram mörk choklad
150 gram smör
1 dl socker
4 st ägg
2 st äggulor
0,75 dl mjöl

Gör så här:
Smält chokladen. Vispa smör och socker vitt och fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Häll sedan ner äggulor, choklad och till sist mjölet. Häll upp blandningen i 4 smorda portionsformar. Grädda i 7-8 min i 200 grader (de ska vara rinniga i mitten). Servera med glass, grädde, frukt eller bär. 

//V

2 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

MUMMA det ser ut!
Kramkram i massor!

Veropenn sa...

@vardagxlyx
tack, ja de var goe:-)
//v