måndag 7 november 2011

Lakritsbollar


Ända sen jag råkade läsa fel i ett recept i en tidning...(dvs säga att jag trodde jag läste ett chokladbollsrecept vilket jag inte gjorde)...har jag tänkt att jag ska prova att smälta ner choklad i smeten istället för kakaon. Här gjorde jag en variant på min felläsning. Om de är goda kan jag inte svara på än för de står på kylning!

Recept:
1 dl strösocker
100 gram smör
3 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
2 msk kaffe
100 gram mörk choklad med salmiak (skulle nog kunnat ha i lite mer)

Garnering:
Blockchoklad
Strössel med lakritssmak

Gör så här:
Smält chokladen.
Vispa smöret och sockret tills det blir poröst.
Blanda i havregryn, kaffe, vaniljsockret, kakaon och blanda den till en jämn "gegga".
Tillsätt den smälta chokladen.
Rulla bollar, kyl ordentligt eller frys bollarna lite för att sen doppa dem i choklad och dekorera med strössel.

Det var Anthon Bergs Salmiak & Liguorice jag använde i smeten.

Uppdaterat!!!
De här blev väldigt populära på jobbet. De tyckte de var goda precis som de var. Själv tycker jag nog att det var lite för lite lakritssmak, så nästagång kommer jag inte vara rädd för att dubbla mängden av A. Bergs choklad m salmiak & liquorice!

//V

2 kommentarer:

Linda sa...

men åh vad gott!! Måste prova ;-)

Ha en bra dag!!

Veropenn sa...

@LINDA
ja prova dem, men var inte rädd för att slänga i mer choklad och/eller lakrits. Jag skulle nog föredra en kraftigare lakritssmak, de som åt tyckte de var goda som de var.....
//V