tisdag 8 november 2011

Budapestrulle

Budapestrulle
Imorgon skulle min mormor fyllt 100 år. Då hon var en riktig kak- & bullmormor så vill jag uppmärksamma henne med en tårta. Grattis världens bästa mormor!

Recept:
6 äggvitor (ca 3 dl)
4 dl socker
150 gram nötkärnor (ca 2,5 dl)
1 dl vetemjöl
1,5 msk kakao
1 påse nötspån

Fyllning & Garnering
3 dl vispgrädde
1 burk mandariner
1 dubbeldajm
florsocker, blockchoklad

Gör så här:
Klä en långpanna 30x40cm med bakplåtspapper.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt därefter sockret, lite i taget.
Hacka nötterna fint. Blanda dem med mjölet och siktad kakao.
Vänd försiktigt ner blandningen i marängsmeten. Bred ut smeten i långpannan och strö på nötspånen (jag hoppade över dem).
In i ugnen 15-20 minuter i 150 grader.

Stjälp upp tårtbottnen på en bakduk eller ett galleroch dra försiktig bort bakplåtspappret. Låt bottnen svalna någon minut och lägg sedan över långpannan. Låt kallna helt.

Vispa grädden och blanda i mandarinerna och den hackade dajmen. Bred över tårtbottnen och rulla ihop som en rulltårta.

Recept och alla kloka råd kommer ur boken Ica förlagets stora Bakbok.

Uppdaterat!!!
Mormor kan vara nöjd med sitt kalas. Gästerna uppskattade tårtan och tyckte den var riktigt god. Den här skulle jag tydligen göra fler gånger och det borde ju vara ett gott betyg.

//V

2 kommentarer:

Gordon sa...

Jag förstår att den blev uppskattad. Den är dessutom mycket vacker! - Kramar

Veropenn sa...

@Falstaff
tack så mkt! Imorgon blir det en annan tårta till kaffet när vi ses....drömtårta!
//V