torsdag 24 november 2011

Choklad & Mocca Fudge

Choklad & Mocca Fudge

Recept:
3 dl grädde
1 1/2 msk kakao
3 dl socker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
100 gram hackad mörk choklad 70%
2 msk vinglögg (jag använde Herrljunga Glögg Choklad & Mocca)
(1/2 tsk kanel jag uteslöt det eftersom jag använde en smaksatt glögg.)

Gör så här:
Häll grädden i en tjockbottnad kastrull. Vispa ut kakaon i grädden.
Tillsätt socker, sirap och smör. Koka upp och låt smeten koka tills den når en temperatur på 125 grader.
Rör  i den hackade chokladen och glöggen (och ev kanel). Rör om till en slät smet.
Häll smeten i en form ca 22x22 cm.....beror på hur hög man önskar fudgen. Låt fudgen kallna helt innan den skärs i bitar.

Förvara i kylskåp.

Här hittade jag ett recept på Glöggfudge.

En förtidig julklapp kan man kalla lådan nedan. Fick den av min mamma idag och kastade mig hem efter jobbet för att testa dem som smaksättare i fudge. Har hunnit göra 2 kok här ikväll....den ena med Choklad & Mocca och den andra med en touch av Lime (recept + 2 msk glögg). Har bara smakat på den med Choklad & Mocca. Det blir en sån där liten blygsam kaffesmak som känns alldeles lagom. Får nog smaka på den engång till imorgon, ibland kan ju smaken sätta sig lite mer om den får stå till sig över natten:-)

//v

Inga kommentarer: