söndag 20 november 2011

Chokladfudge

Julen närmar sig och man får börja göra julgodis...jippie!!!
Har redan besökt 4 julmarknader så jag har redan kommit i julstämning. Där har jag inhandlat glöggextrakt, Mia Öhrns bok Julens Godsaker, Lakritsrot och fått en massa idéer till julgodis. Ett hönseri besökte jag i helgen också, så fina färska ägg från höner som får kärlek av sin bonde har jag nu att baka på.

Chokladfudge

Recept:
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl mörk sirap
50 gram smör
2 msk glykos
100 gram mörk choklad

Gör så här:
Blanda vispgrädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och sätt i en termometer. Låt koka på svag värme tills temperaturen är uppe i 120 grader.
När smeten nått 120 grader tillsätter man glykosen och smöret. Låt koka 1 min till. Ta av från värmen och lägg i chokladen så de smälter. Rör om och häll upp i en form (20x30 cm blir de inte speciellt höga i, så ta en ngt mindre om vill ha lite höjd på fudgen) som du lagt smörpapper i bottnen på. Ställ den sen för att kallna och stelna. Skär upp i bitar och ÄT!

Betyg: ahhhh jättegod!
Det tyckte tom en arbetskamrat som i vanliga fall inte gillar fudge.

Tanke: Det skulle nog inte vara helt fel och smälta ner en Anthon Bergs Salmiak istället, får prova det ngn dag!

Nä jag har inte kommit på detta receptet själv heller...det hittade jag på Allt om mat.

Inga kommentarer: