tisdag 25 januari 2011

Pepparkakskolor


Pepparkakskola

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljussirap
1 tsk vaniljsocker
2 tsk pepparkakskryddor

Gör så här:

Smält smöret i en tjockbottnad vid kastrul.
Rör ner vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock i 15-30 minuter, rör om då och då.

Gör ett kulprov är det ok så rör ner pepparkakskryddorna och häll upp kolan på en plåt med bakplåtspapper och låt svalna.

Klipp eller skär i bitar, slå in varje kola i smörpapper och förvara dem kallt.

Betyg: 5 kolor av 5 möjliga



4 kommentarer:

Gordon sa...

Vilken snygg och proffsig förpackning!

Veropenn sa...

@Falstaff
Man tackar, det var julklappsförpackningar:-)

Carina sa...

Men du har startat en blogg :)
Vad roligt, med gosaker dessutom, ajabaja Carina Olsson!

Vad mycket fint och gott du har här, vackra kort och en toppenfin stuga som pricken över i :)

Cederwalls böcker är underbara, gillar "bullriga" Hervor extra mycket!

Veropenn sa...

@Carina
asch då:-) Tack så mkt för beröm jag suger åt mig som en svamp ha ha. Den här har jag väl haft ett par år, men mest som en komihågare över kort och grejer...sen har jag ju hundarnas blogg. Puckhjall...fast där har du väl varit ngngång.
Tar med mig de flesta kakorna till jobbet, så jag slipper äta allt själv och där brukar det gå åt!
Hervor är så rolig....längtar!
tack för titten.