måndag 29 april 2013

Tekakor

Fick ett bra recept på tekakor med havregryn. De här har en jästid på endast 30 min....gillar jag, tycker inte om att vänta! Goda som attan är de oxå!

Recept:
100 g margarin
1/2 liter mjölk
1 dl sirap
100 gram jäst
1 tsk salt
3-4 koppar havregryn
8-9 koppar mjöl

1 kopp = 1.5 dl

Värm mjölk till 37 grader och häll över den smulade jästen. Å lös upp. I med resten och arbeta ihop degen. Låt jäsa 30 min. Baka ut ( jag kavlar och stansar) picka kakorna, in i ugnen i ca 8-10 min eller tills de fått fin färg! Ugnen ska va på 225 grader!

//v

2 kommentarer:

Anna-Maria sa...

Hej, så goda tekakorna ser ut. Dom ska jag prova. Tycker inte heller om att vänta.
En fråga, hur många tekakor får du ut av receptet?

Veropenn sa...

hej, jag får ut 28-29 st om jag inte minns helt fel. Min stans är nånstans mellan 9-10cm tror jag. De får en god söt ton när man använder sirap å den gillar jag:-)
lycka till!
//V