onsdag 1 maj 2013

Kalljäst frukostbröd

Tadaa plötsligt händer det. Jag tar tag i receptet jag gnidit mellan fingrarna i evigheter. Igår tog jag tag i det å kunde servera rykande färska brödbitar till frukost! Snyggare är det väl om man gör frallor, men se en sak i taget! Jag gjorde brödet i en långpanna! Detta kan man nog variera lite som man vill!

Recept:
1/4 pkt jäst
1 msk honung (jag tog 2 msk sirap)
5 dl vatten (37 grader)
1 tsk salt
1/2 dl vetekli (hade inget så jag tog grahamsmjöl)
1 liter mjöl (+/- degen ska bli smidig inte kletig)
1 msk vallmo om man vill ha å strö över

Gör så här:
Rör ut jästen i det ljumna vattnet.
Tillsätt honung, salt, vetekli och rör ut. Sikta i mjölet och arbeta ihop till en deg. Skär degen i 8 bröd (de blir rätt rejäla, så ngt fler gör inget om man gör). Pensla med vatten och strö på vallmo.
Sätt dem på en plåt som får plats i kylen, ställ in dem i kylen och låt jäsa under natt.
På morgonen sätter du på ugnen på 225 grader, grädda sen brödet i ca 15 minuter.

Vill man ha lite mer smak på brödet kan man hälla i lite brödkryddor, kanel eller vad som önskas!

//v

Inga kommentarer: