lördag 27 april 2013

Wienertosca

På konditori finns det ofta Wienertosca, en stor rund bulle med vaniljkräm mellan och mandeltosca på toppen. Jag har letat och letat efter ett recept. Tillslut fick jag ta hjälp av Linda på tidningen Hembakat. Hon hade ett bullrecept i sin tidning nr 6/2012. För er som inte hamstrar tidningar som jag gör kommer receptet här!

Recept
32 bullar

50 g jäst
2,5 dl mjölk
200g smör rumsvarmt
1 dl strösocker
3 ägg
11-12 dl vetemjöl

Toscasmet
100 g smör
100 g flagad mandel
2 dl strösocker
1/2 dl vetemjöl
1 msk mjölk
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader och häll den över jästen och blanda till jästen löst upp.

Tillsätt smör, socker, ägg och vetemjöl, lite i taget. Knåda ihop till en smidig deg. Låt den jäsa i ca 30 min.

Dela degen till 32 runda bullar, eller gör 4 delar och gör dem större, platta till och skär som tårtbitar efter gräddning.

Låt jäsa ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

Gör toscasmet. Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt sjuda nån minut på svag värme. Lägg en liten klick på varje bulle, eller bred ut över storbullen om du valt att göra såna. Tänk på att det är jättegott med tosca men för generösa klickar gärna rinner av i ugnen!

Grädda bullarna mitt i ugnen 8-10 min.

När bullarna svalnat skar jag av "hatten" av dem och la ihop med vaniljkräm. Det finns ju en upp sjö av varianter här kommer två.

1 1/4 dl matlagningsgrädde
2 äggulor
1 1/4 msk maizena majsstärkelse
1 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl vispgrädde

Vispa ihop matl.grädde, äggulor, maizena och socker i en kastrull. Låt sjuda på svag värme under uppvispning tills den tjocknar. Låt kallna. Vispa grädden och blanda ner i den kalla smeten!

Variant två. Vispa en tjock marsan på 2 dl mjölk. Vispa 2 dl grädde och vänd ner i marsansåsen.

Spritsa på bullarna eller "bulltårtan"!

Tack Linda Andersson på tidningen Hembakat!

//v

2 kommentarer:

Katarina sa...

Ser jättegoda ut! Roligt att du fick recept av LInda!

Veropenn sa...

@hovkonditorn
De är rackarns goda. Den stora som finns på fik skärs i tårtbitar. Detta blir lagom stora att fika på! Jag här sätt i mig 2 redan! Ja jättekul att hon kom på vilken jag letade efter.
//v