söndag 7 april 2013

Carmens glömda chokladmaräng

Ohoj allesammans, imorgon är ingen vanlig dag! Jag blir äldre å det vill jag inte fira. Men efter att ha levt för min födelsedag i alla år så var det ett gäng som inte vågade ta mig på orden så vi tjuvfirade lite idag! En av gästerna är glutenintollerant så då gjorde jag denna "tårta". En marängbotten som man kan toppa med lite vad man känner för. Brukar göra den med vaniljvisp och blåbär. Idag tog jag grädde med vaniljsocker, socker och blåbär plus lite extra blåbär! Vansinnigt enkel å vansinnigt god!

Recept
3 äggvitor
2 dl socker
2 msk kakao
1/2 tsk bakpulver

Gör så här
Vispa äggvitorna till ett vitt skum, tillsätt lite socker i taget och vispa till ett hårt skum. Ja ni vet vänd bunken över huvudet å när inget trillar ner i håret är det lagom. Tillsätt kakaon och bakpulvret. Ta en springform och lägg i marängen. Mer maräng utåt sidorna så mitten blir lite lägre ( så ligger grädden kvar bättre sen). Grädda längst ner i ugnen 225 grader i en minut (Japp 1 minut) stäng av å glöm bort den i minst 3 timmar. Ta ut ( låt svalna om den inte glömts tillräckligt länge) på med vad ni känner för och ät!

//v

2 kommentarer:

Victorias Provkök sa...

Grattis i efterskott!!
Det där ser gott ut:)
Ha en fin helg
Kramar fån Victoria på www.victoriasprovkök.se

Veropenn sa...

@victorias provkök
Tack snälla! Ja den är enkel å jättegod! Inte alltid det mest avancerade som smakar bäst:-)
//v