lördag 13 april 2013

Kokostosca

Hallelaleja de här är goda! Varför har jag inte gjort såna innan? Denna blev lite platt, gjorde en som var högre oxå men den åkte kokostoscan igenom å det blev en katastrof för ögat men god som attan! Men jag orkar inte sätta ögonbindel på gästerna när de ska äta, så katastrofkakan fick de på jobbet! Dem behöver jag inte bevisa något för de har fått fina kakor förr ha ha!

Recept
200g smör
4 st ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
3 dl vetemjöl

Glasyr
1 förp (200g) kokos
1 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1,5 dl grädde
75 g smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader
Smält smöret
Vispa ägg och socker. Blanda vaniljsocker, salt och kakao och vänd ner i äggblandningen. vänd ner mjölet och tillsätt det smälta smöret. klä en långpanna eller en ugnsform 25x35 cm med bakplårspapper. Bred ut kaksmeten. In i ugnen i 15-20 min (kakan ska ha fått en yta och stannat så glasyren kan bredas på). Under tiden kakan är i ugnen gör man kokosglasyren.
Blanda kokos, sirap, socker,grädde och smör i en kastrull och sätt plattan på medelvärme. rör om när smöret smälter så det blir en jämb smet. Koka upp och låt sjuda i 5 min.
När kakan är klar ta ur den ur ugnen och bred på glasyren, sen in i ugnen igen i ytterligare 10 min tills kakan fått en gyllenbrun färg.
Låt kakan svalna och skär den sen i fyrkanter eller trekanter!

Glömt å sätta på kaffet? Gör inget kakan går lätt att äta utan!

//v

1 kommentar:

Sara på Vardag.nu sa...

Åh, tosca! Gotta love it!