fredag 3 februari 2012

Tekakor

Det hör väl inte till vanligheten att jag bakar matbröd. Men det har hänt och idag hände det igen.

Tekakor blev det....idag blev det kaveln och en stans som fick jobba.

Tekakor

Recept:
100 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
2 msk socker
4 krm salt
4 dl grahamsmjöl
10 dl (ca) vetemjöl

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull, häll på mjölken och värm blandningen till 37 grader. Smula jästen tillsammans med sockret och saltet i en bunke och häll över lite av degvätskan och rör till jästen löst sig. Tillsätt grahamsmjölet och sen vetemjölet (spara mjöl till utbaket). Arbeta ihop degen. Jäs degen i 20-30 minuter. Forma bullar och platta till eller kavla och stansa ut önskad form. Nagga kakorna med en gaffel och låt jäsa ytterligare i ca 15 minuter.
Grädda i 225 grader i 8-10 minuter.

En variant gjorde jag oxå...Osttekakor, såna där med riven ost på.

//V

2 kommentarer:

Katarina sa...

Rolig idé att stansa bröden :)

Veropenn sa...

Tack, jag tröttnade men engång på att rulla bollar ha ha. Jag vill minnas att min mormor alltid stansade ut tekakorna.
//v