onsdag 22 februari 2012

Petit Chouer med banan och grädde

 Petit Chouer

För ett tag sen gjorde jag ett försök att göra Peti Chouer, de hamnade i soptunnan, skrevs upp på gör-om-å-gör-rätt-listan, glömdes av och förträngdes. De blev platta och smakade ugnspannkaka, så de var inte ens värda att minnas. Igår lästa jag att Socker och Mirakel oxå gjort platta Petit Chouer och funderingar och diskussion kring vad vi gjort så fel uppstod, vilket ledde till att jag idag gjorde ett nytt tappert försök. Idag gjorde jag dem betydligt mindre, lät inte smeten svalna fullt så mycket innan äggen rördes i och gräddade dem längre än sist. Vilket resulterade i att de ökade betydligt i höjd och fluffighet.  Dessa gick att dela på och fylla och det ser jag som ett plus i utvecklingen. Smaken liknade inte ugnspannkaka, men för att försäkra mig helt om detta så slank det ner en extra. Ja ja men är de små så får man ta två!!!

Recept:
ca 15 st

3 dl vatten
100 gram smör
2 dl vetemjöl
3 ägg (ej för stora) 
lite socker
lite salt

Fyllning:
Vispad grädde smaksatt med socker och vaniljsocker
Banan skuren i skivor

Gör så här:
Koka upp vattnet och matfettet. Rör i mjölet, låt massan koka under kraftig omrörning tills den släpper helt från kastrullens botten. Ta av från värmen och låt smeten svalna något. Tillsätt äggen (ett i taget) och rör ordentligt mellan varje ägg. Klicka eller spritsa ut önskad form. Grädda i mitten eller nedre delen av ugnen i 20-25 minuter. Öppna INTE ugnsluckan de första 10 minuterna!
Ta ut dem och låt svalna helt.
Skär av ett lock eller skär ett jack i bakelsen. 

Spritsa grädde och lägg i några bananskivor. Sikta över lite florsocker vid servering. 

Hade väl varit ännu trevligare med lite ringlad choklad eller glasyr oxå, men det blev det inte idag!

//V

4 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Ser ljuvligt goda ut!! Jag som inte gillar semlor kanske detta kan vara ett supstitut ;-)
Får prova i helgen!!
Kram

Veropenn sa...

@vardaxlyx
ja absolut, Linda socker o Mirakel hade ju gjort såna som semla. De funkar med en rad olika fyllningar.
//V

Linda sa...

Vardaxlyx: perfekt som semla ju!!

Veropenn: Åh vad kul att de blev så bra, jättefina o härligt höga. Jag måste nog prova igen - göra om, göra rätt!!

Trevlig helg!!

Veropenn sa...

@Linda
Ja på dem bara och visa vem som bestämmer Linda vs Petit Chouer:) Tack så mkt. Å trevlig helg du med!
//v