lördag 25 februari 2012

Sega chokladrutor ala Mia Öhrn

Sega chokladrutor

Mia Öhrn har skrivit en rad olika böcker. Innan jag visste vem hon var eller att det var så roligt att baka köpte jag boken "Maria Öhrns Kladdkakor". Detta blev ett favoritrecept och jag brukar använda den till kladdkaka. Tänkte bjuda på denna imorgon, ute i det fria och då kändes det jobbigt att släpa med tallrikar och grädde så nu blev de i rutform som receptet säger att de ska/kan vara i.  Använde mig nog av en något för stor form så de blev tämligen platta....men nog är de sega o chokladiga alltid!

Recept:
100 gram smör
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Smörj och bröa en ungsform med måtten 20x25 cm.
Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt och rör ner det smälta smöret. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vanlijsocker. Vänd ner försiktigt i äggsmeten. Häll smeten i formen och grädda 35 minuter i 150 grader.

//V 

2 kommentarer:

Katarina sa...

Åh, de här är så goda! Just att de är sega är det bästa och goda att äta med vaniljglass!

Veropenn sa...

@Hovkonditorn
ja de är sååå goda. mina gäster gillade dem massor säger de:)
Trevlig helg
/v