söndag 5 februari 2012

Chokladbiskvier


Ibland när fantasin tryter och det kliar i fingrarna så brukar jag slänga ut frågan vad de i min omgivning skulle vilja ha till kaffet. Min mor har nog under ett år tid önskat sig Biskvier och hur många biskvier jag bakat?  Noll Zero Inga. Nu tog jag tag i det iallafall....mamma nu ska du få biskvier till kaffet!!

Chokladbiskvier

Recept:
12-16 st

275 gram mandelmassa
1 äggvita

Fyllning:
50 gram choklad
125 gram rumsvarmt smör
1 1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Garnering:
mörk cholad

Gör så här:
Riv mandelmassan grovt. Tillsätt äggvita lite i taget och arbeta ihop till en jämn och slät smet. Smeten ska vara ganska tjock. Spritsa ut rundlingar. In i ugnen 12 minuter i 175 grader. Låt svalna något innan du lossar dem från plåten.

Smält chokladen till fyllningen. Låt svalna medans du vispar smör, florsocker, äggula och vaniljsocker fluffigt. Den ska inte bli för lös...så lagom fluffigt. Vänd ner den smälta chokladen.

Bred eller spritsa på smörkrämen på bottnarna. Ställ i kylskåp någon timma innan de doppas i smält choklad.

Detta recept var med i senaste numret av Hembakat, som jag av en händelse fick av min mor!

//V 



8 kommentarer:

Katarina sa...

Ser så delikat ut!

Vardaxlyx sa...

Hmm detta kan bli en utmaning!! Me like och me take ;-)
Kramkram i massor!!

Veropenn sa...

@hovkonditorn
tack, vi får hoppas att mottagaren gillar dem oxå:-)
@vardaxlyx
tycker jag absolut du ska göra...jag gjorde hjärtformade oxå men fick inga bra kort på dem...så de går ju att variera form på oxå.
//V

Anna-Maria sa...

Detta är min absoluta favoritkaka. Både hemmabakad, konditoriköpt och i "värsta fall" går det bra med löpande bandet gjord också.
Svärmor brukar baka en stor sats till min födelsedag varje år som fryses in. Dom är baaara mina!! (eller ja, det är någon som "nallar" då och då, men det är ok.) Mums!!

Veropenn sa...

@Anna-Maria
Vilken snäll svärmor...finns de i löpandeband version? De är ju rätt lätta att slänga ihop så du får prova och baka dem. Kolla om svärmor har samma recept som mig....vore kul o prova ngt mer o se skillnaden:-)
//V

Veropenn sa...

@Anna-Maria
jisse vad yr i pannan jag är det var ju beskvierna vi pratade om jag trodde det var Birgittabröd. De finns ju på löpandeband:-)
//V

Mor sa...

Nu har jag snart mumsat i mig allihop, när kan jag få påfyllning tro?

Veropenn sa...

@Mor lilla Mor
glömde säga att de gick att frysa, för då hade de eventuellt varat lite längre ha ha. Ja du jag kanske kan göra det i helgen för det ser väl ut som att jag missar svenska rallyt i år oxå:-) Imorrn kan du komma å äta XXXX - får du se då!
//V