söndag 24 april 2011

Birgittabröd

Birgittabröd
ca 30st

Recept:
100 gram smör
1 dl strösocker
1 st ägg
4,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 msk grädde eller mjölk

Smörkräm:
100 gram smör
2 dl florsocker
1 st ägg
3 tsk vaniljsocker

Gör så här:
1: Sätt ugnen på 200 grader
2: Blanda smör och socker (går bra i en matberedare eller assistent). Blanda i övriga ingredienser och rör snabbt ihop till en deg.
3: Dela degen i 4 delar. Rulla dessa i 30 cm längder. Lägg dem på bakplåtspapper, grädda 2 åt gången i nedre delen av ugnen 12-15 minuter.
4: Dela de färdiggräddade längderna i mitten (på längden), låt kallna.
5: Rör rumsvarmt smör med övriga ingredienser till smörkrämen.
6: Bred krämen på de kalla underdelarna av längderna och lägg på överdelarna. Såga försiktigt längderna i sneda bitar.
7: Förvaras svalt i burk med tätslutande lock. De blir godare om de får stå och "mogna" till sig innan servering. Då blir de lite halvmjuka och smälter i munnen. Pudra över med florsocker innan servering.

Receptet hittade jag på Kokaihop

Betyg från mor: "De här fick du till riktigt bra!"
Det citatet kan jag meddela är ett toppbetyg...mamma är min största kritiker:-) Hon lämnar ris och ros på en mammas ärliga vis ha ha!

Man skulle kunna tro att jag inte bakat så mycket det senaste, men det har blivit en hel del repriser i form av Bullar, Segachokladsnittar, Kycklingmaränger och Polkagriskakor som jag även gjorde en variant på med Daim i och de blev inte alls dumma.

4 kommentarer:

Carina sa...

Men himmel och pannkaka vilka bakverk du gör!! Så vackra var de inte ens på konditoriet som jag jobbade på i somras. Med dina kunskaper och intresse borde du öppna något mysigt sommarcafé utefter kusten någonstanns!
Jag älskar att hålla på och stöka i köket men gör det inte av hälsoskäl, finns det godsaker så tokäter jag mer el mindre!

Hoppas du läst En nästan vanlig man före grannen, de hör liksom ihop de två, följeböcker!
Jo tänk för att jag vet det ;)
Det kom en ny bok av dem nu som heter Jordens väktare, jag har den ännu så länge oläst!

Husbilen ska komma nu under maj någon gång, riktigt längtar efter campingliv nu. Vem vet? Kanske det till och med blir vår bostad :)

Kram Carina

Veropenn sa...

@Carina
Å vad roligt att husbilen är på gång! Ja men det är ju inte så dumt att bo i den första tiden i götet då kan ni ju känna in varje kvarter:-)
Tack för jättefina komplimanger....vinner jag en storvinst nångång så kanske jag skulle satsa på ett fik för att det är roligt!
Vilken tur att det kommit en bok till började få huvudbry om vad som ska läsas/höras efter grannen o area tecken. Har kört hela serien nu.
Ha det bra
Kram v

Carina sa...

Vi får "låna" vår husbil nästa vecka, himla lämpligt den kom nu! Finns inte ens ett rum på vandrarhem att få, har ringt alla ställen och kollat, fullt! Är någon el-fack mässa i stan tydligen! Överkastet är delat, nu finns ingen återvändo längre :)

Veropenn sa...

@CARINA
ja det var himla lämpligt att ni fick "låna" eran husbil. Ett bra test av den oxå. Härligt att du tog steget o klippte itu överkastet:-)
//V