måndag 16 maj 2011

Knäckig Äpplepaj

Knäckig Äpplepaj

Recept:
100 gram smör
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver
1 st ägg

till äpplena:
kanel o strösocker

Gör så här:
1: smält smöret
2: Skala, kärna äpplen och skär i bitar
3: smörj en pajform och lägg i äpplen som vänts runt i strösocker och kanel.
4: blanda socker, mjöl och vaniljsocker 
5:Vispa upp ägget
6: rör ner det avsvalnade smöret och det uppvispade ägget i mjölblandningen (jag brukar köra det i assistenten).
7: Klicka ut degen över äpplena
8: Grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 minuter i 175 grader.

Serveras med vaniljvisp, marsansås eller vaniljglass.

Detta är mitt absoluta favoritrecept för äpplepaj. Man kan med fördel göra lite mer pajdeg så det blir ordentligt med deg över äpplena. 

Som jag brukar säga....jag bakar lite mer än vad det verkar här på bloggen. Men då det mest är repriser av sånt som redan varit med här på bloggen så har uppdateringar uteblivet. Till ett kalas bakade jag Birgittabröd, Chokladmuffins med maränggömma o blåbär (som serverades med blåbärsgrädde), Bullar och Sega chokladsnittar. Ikväll blev det ännu fler Birgittabröd som ska delas ut i släkten.

Inga kommentarer: