söndag 24 april 2011

Maräng med polkagrissmak

Maräng med polkagrissmak
(...eller polkagrismaräng, de skulle bli lite randiga då jag rörde ner färgen lite grovt, men i spritsen händer det grejer....de blev rosa).

Recept:
2 äggvitor
2 dl socker
polkagriskross efter eget önskemål.
Lite röd karmellfärg eller pastafärg.

Gör så här:
Vispa äggvitorna till ett vitt skum, tillsätt sockret och vispa vidare tills du kan vända bunken uppåner utan att marängen trillar ur. Rör i lite röd karamellfärg eller pastafärg lite grovt så smeten blir lite randig. Klickar du ut dem med sked blir de härligt röd och vit spräckliga...spritsar du ut kan de bli som mina rosa:-)
In i ugnen, beroende på storlek varierar tiden. Mina små var inne i 45-50 min, stora marängbomber kräver mer tid. När de lossnar från bakplåtspappret brukar det vara lagom att ta ut dem. Mina blir lite gôtt sega, vill man inte ha dem så kan tiden ökas lite.

Polkagrismaräng är riktigt gott o snällt mot plomberna!

Inga kommentarer: