torsdag 10 mars 2011

Surprise Cookies

Surprise Cookies

Här kommer ett kakrecept med udda mått, men det beror på att jag översatte (rätt o slätt) ett amerikanskt recept. Där mäts ju det mesta i cups och det blir ju lite konstigt översatt i dl.

Recept:
4.16 dl vetemjöl
1.8 dl kakao
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1.2 dl smör
2.36 dl socker
1 stort ägg
1.2 dl mjölk
1 tsk vaniljextrakt
12 stora marshmallows o skär isär horisontellt.

Gör så här:
Sätt ugnen på 190 grader.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål. Ställ åt sidan.
Vispa socker och smör pösigt. Tillsätt ägg, mjölk och vanlijextrakt och blanda väl. Blanda sedan i mjölblandningen. Rulla sen 24 bollar och platta till dem ngt på bakplåten. In i ugnen i 10-12 min, ta ut kakorna och placera 1/2 marshmallows på varje kaka och in i ugnen igen i 2-2 1/2 min (tills mm börjat mjukna lite lät). Ta ut kakorna placera på ett galler för att svalna.

Choklad Frosting

Recept:
4,74 dl confectioners sugar (lite finare malt strösocker) eller florsocker
4 msk smör
1.2 dlkakao
1.2 dl mjölk
1/4 tsk vaniljextrakt

Gör så här:
 Häll sockret i en skål, vispa ner smör och kakao. Tillsätt mjölk och vanilj och vispa till en jämn smet.

Häll ca 1 msk frosting (jag använde mkt mindre frosting eftersom jag inte hade så mkt kakao hemma) på varje kaka så marshmallowen täcks. Låt glasyren sätta sig lite innan servering.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Smakprovet gav mersmak, när kommer nästa leverans tro?

Veropenn sa...

@anonym mamma
Det finns fler i mitt kylskåp, så kom bara så får du direkt!!! Du bara mölar i dig som mormor sa ha ha