söndag 20 mars 2011

Snöiga kakor

Snöiga kakor

Recept:

100 gram mörk kvalitetschoklad
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa flingsalt
60 gram smör
1,5 dl farinsocker
1 ägg
0,5 tsk vaniljsocker
0,5 tsk nystött kardemumma
0,25 dl mjölk

1 dl strösocker
0,5 dl florsocker

Gör så här:

Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad och låt svalna.
Vispa smör och farinsocker, vispa ner ägg, tillsätt vaniljsocker, kardemumma och tillsist den smälta chokladen under lätt vispning.
Rör ihop vetemjöl, kakao, bakpulver och flingsalt i en skål.
Rör i mjölblandningen och mjölken....degen ska vara kladdig.
Forma degen till en rulle, plasta in och låt vila i kylen i ngr timmar.
Sätt ugnen på 175 grader
Forma 18 bollar av degen, platta till dem något. Rulla varje boll först i strösocker och sedan i rikligt med florsocker.
Grädda i mitten av ugnen i 14min.

Receptet är Leila Lindholms.

3 kommentarer:

Gordon sa...

Hoppsan - Veropenn-bloggen har jag glömt en tid! Där finns mycket som får det att vattnas i munnen på mig. - Kramar från oss

Gordon sa...

Att jag har missat dina härliga recept beror på att jag bytte dator, och alltså glömde förnya prenumerationen på Veropenn. Men nu är det reparerat! - Kramar igen

Veropenn sa...

@Falstaff m människor
Jag lovar att ha bakat nått tills vi ses den 2/4! Se där ja, har du "hottat" upp maskinparken?
kram tebaks