söndag 6 mars 2011

Göteborgare

Göteborgare
(på mitt vis)

Dessa gjorde jag till min moster som gillar Göteborgare. Hade ingen lagom stor rundform, så jag tog en lite mindre och struntade i att göra dem som halvmånar. Innan jag lämnade dem och givetvis efter jag tog kortet så ringlade jag över lite choklad. De brukar ju ha den "raka" delen doppad i choklad....så där blev det oxå på mitt vis! Glasyren var i tunnaste laget, så de blev väl inte den finaste variant men smaken fanns där!

Recept

Botten:
75 g smör
2 msk socker
1/2 ägg
ca 2 dl vetemjöl

Garnering (mandelkant):
200 g mandelmassa
1 äggvita

Fyllning (mazarinmassa):
100 g mandelmassa
50 g smör
1 ägg

Garnering:
hallonsylt
3/4 dl florsocker
2-3 tsk vatten
blockchoklad

Gör så här:
Blanda matfett, socker, ägg och det mesta av mjölet i maskin eller på bakbordet. Låt degen vila i kylskåpet ca 30 min.

Riv mandelmassan till kanten och blanda den samman med äggvitan till en slät smet.

Riv mandelmassan till fyllningen. Rör matfettet smidigt. Tillsätt mandelmassan och det uppvispade ägget, lite i taget.

Kavla ut mördegen. Ta med mått ut 12 stycken runda kakor, ca 9 cm i diameter. Lägg dem på bakplåtspapper. Bred fyllningen på kakorna men lämna kvar en smal kant utmet ytterkanten på kakorna.
Spritsa på mandelmassesmeten som en kant runt kakorna.

Grädda mitt i ugnen i 10-12 min i 200 grader (175 grader varmluftsugn). Låt kakorna kallna på ett galler.
Bred lite sylt på maxarinmassan. Glasera med florsocker utrört i lite vatten. Dela kakorna i halvmånar.
Smält choklad och doppa den raka kanten på kakorna och låt stelna.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Moster är helnöjd. Bättre än bagarens.

Veropenn sa...

@moster
det var det bästa betyget man kan få, tack!