måndag 26 mars 2012

Våfflor

 Våfflor med grädde & sylt
Självklart bjöds det på våfflor även här igår. För förstagången (mmm jag vet högtid att lämna färdigmix träsket) gjorde jag egen smet. Kunde inte bestämma mig för vilket så det blev 2 olika smeter. Vi var flera stycken som åt, men vi kunde nog inte säga att smaken skiljde sig ngt nämnvärt. Hade jag inte talat om det så hade de inte märkt någon skillnad, men de tyckte hur som helst att de var fantastiskt goda. Lilla fröken F 9 år, som nyss ätit middag, tyckte de var så goda att hon lyckades pressa ner flera stycken....mkt gott betyg för båda smeterna med andra ord.

Mammas våfflor:
2 ägg
4 dl vatten
4 dl mjöl
6 tsk bakpulver
4 msk socker
150 gram smält margarin

Gör så här:
Smält smöret och låt svalna. Rör ihop övriga ingredienser och häll till sist i smöret och blanda till jämn smet. Hetta upp järnet och grädda.

Helenas våfflor med en touch av Nancy

Min kusins farmor gjorde fantastiska våfflor har jag hört. Har nog inte smakat dem. Receptet ligger nerpackad i någon låda. Det enda jag vet med säkerhet är att Nancy använde sockerdricka i smeten. Så när jag hittade Helenas recept så tog jag det och gjorde om det något lite. Så dessa våfflor är helt klart mest Helenas med en liten touch av Nancy.

Recept:
150 gram smält smör
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
5,25 dl vetemjöl
3 dl sockerdricka
2 dl mjölk
2 dl grädde

I Helenas recept var det egentligen 1,5 tsk vaniljsocker, 3 dl mineralvatten och 0,75 dl socker.

Gör så här:
Vispa samman alla ingredienser utom det smälta smöret som rörs ner sist. Grädda!

Serveras med grädde smaksatt med socker och vaniljsocker och moster goda hallonsylt.

Ja, det är väl inte så att uppdateringarna haglat här det sista, men det har bara bakats repriser och inget kul att blogga om. Men snart gott folk drar det stora påskbaket igång.....

//V

2 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Vill skicka dig en massa kramar och säga att jag gillar din blogg...JÄTTE mycket hihi!
Kramar vännen!

Veropenn sa...

@vardaxlyx
tack snälla du!
//V