tisdag 8 februari 2011

Morfars Kola

Har under en tid letat efter mönstrat bakplåtspapper, fick tips om att det fanns på Åhlens, har dock ingen sån butik i min stad. Efter lite letande på nätet så hittade jag picknick papper hos [Kala:s får:m], var dock lite osäker på om det skulle funka. Chrisitina var snäll och skickade mig ett prov och kan nu meddela att deras picknick papper funkade fint som kolapapper. Tack Christina! Nu blir det till att leta återförsäljare.

Morfars Kola
(dock inte min morfars, hittat receptet på nätet en gång, men kommer inte ihåg var)

3 dl vispgrädde
5 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 dl ljus sirap
1 dl kakao
1 msk smör

Gör så här:
Blanda vispgrädde, strösocker, farinsocker och ljussirap. Låt koka tills det är 120 grader eller så pass länge att det klara kulprovet. Tillsätt kakao och smöret. Häll upp i en form som är klädd med bakplåtspapper. Låt stelna, skär sedan i önskad storlek och paketera i bakplåtspapper eller varför inte picknick papper.

Betyg: ?
Kan inte riktigt bestämma mig, den är jättegod men känns lite ospännande efter att jag gjort andra kolor som varit större smakupplevelser. Det är en helt enkelt en god chokladkola!

Inga kommentarer: