fredag 25 februari 2011

Kolakakor med variation

Efter ett litet uppehåll i bakandet, så fick jag tillbaka inspirationen tack vare Socker och Mirakel. Hon hade gjort Kolakakor med lite variation, å då gjorde jag det oxå! Har testat hennes Kolakaksrecept och gjort efter mitt gamla....slutsats: Snyggare är inte alltid godast! De första jag gjorde var efter Socker och Mirakels recept, de blev inte alls så fina som hennes (men det blir de aldrig), så då testade jag efter mitt gamla recept vilket blev bättre i formen men inte alls så goda!!!

Kolakaka med Dajm
(mitt gamla vanliga)

200 gram smör
1,75 dl socker
1,5 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 msk sirap
5 dl vetemjöl
2 dajm krossade (ta efter tycke o smak)

Gör så här:
Rör rumsvarmt smör och socker till en jämn smet.
Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, sirap och blanda till en jämn smet.
Tillsätt vetemjöl tills och rör/vispa tills smeten kladdar ihop sig. Först blir det små smulor men fortsätt till smulorna blir större. I med dajmkrosset.

Antingen gör man små bollar, som man plattar till ngt innan de skeppas in i ugnen. Eller så gör man en traditionell längd/längder som man skär som snittar efter vändan i ugnen.

Grädda mitt i ugnen i 175 grader 18-20 min om du gjort längder och ca 15-16 minuter om du gjort bollar.

Inga kommentarer: