söndag 30 mars 2014

Bountykaka

Hallelaleja, den som kom på denna kaka gjorde inga misstag! Receptet hittade jag på Tidningen hembakats hemsida. Det jag försökt å skriva i choklad är "Everta", syftar på en man som hette Evert och Everta är den västgötska böjningen!

Recept:
Ca 24 st

Botten:
3 ägg
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
4 msk kakao
225 g smör
2 dl kokande vatten

Kokoskräm:
225 g smör
4 dl florsocker
2 ägg
1 påse kokos (200g)

Garnering:
200g ljus choklad
1/2 msk olja

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ägg och socker poröst i en bunke.
Blanda ner vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver och kakao i äggblandning.
Smält smöret och koka upp vattnet i samma kastrull. Tillsätt den varma blandningen i bunken. Vispa ihop till en smet.
Smörj och bröa en långpanna ca 24-30 cm.
Bred ut smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen 20-25 min.
Kokoskräm: smält smöret i en kastrull. Blanda ner florsocker, ägg och kokos.
Kyl kakan i frysen i ca 30 min när den svalnat efter gräddning. Bred på kokossmeten på chokladbotten.
Garnering: smält chokladen över vattenbad. Blanda ner oljan. Bred ut chokladen över kokosfyllningen och låt den stelna. Förvara kakan i kylskåp!

//v

Inga kommentarer: