måndag 4 november 2013

Lakrits tryffel

Hej där!
Ser att det allt trillar in lite folk trots att jag är vidrigt dålig på att uppdatera. Nu är det inte lång tid kvar tills det är dags att göra julgodis. Jag har testat lite inför kan man säga. Tryffel har jag inte gjort förut, en tacksam sort som går att variera efter tycke å smak.

Recept:
180 gram choklad Marabou black
0,80 dl grädde

Garnering:
Kakao/florsocker

Gör så här:
Gör chokladkross av kakan och lägg i en bunke, koka upp grädden. När det är gjort slår du grädden över chokladkrosset och rör/vispar tills chokladen smält. Låt sen chokladsmeten stå i ca 4 timmar tills den satt sig så det går att rulla bollar av den. Ibland räcker det att den står i rumstemperatur ibland ja då får den vila över natt i kylskåpet. När det blivit bollar av smeten rullas dessa i kakao eller florsocker eller helt enkelt en mix av båda.

Variera med olika chokladsorter, likörer eller vad du önskar för ngt! Jag har gjort denna i lakrits, jordgubb och apelsincrisp. Har alltså gjort det enkelt för mig å använt färdiga chokladkakor med smak! Enkelt eller inte de blir iaf goda å räknas in under hemmagjort godis:-)
//v

2 kommentarer:

Lisa - Kreativ bakning ♥ sa...

Åh vad gott det låter!

Lisa - Kreativ bakning ♥ sa...

sv: Vad kul att du tycker det! Hoppas att du hittar något som faller dig i smaken! :)