lördag 23 juni 2012

Marängtårta med Rabarber & grädde

Marängrulle med grädde & rabarber

Hoppas ni haft en bra midsommarhelg! Ingen tradionell jordgubbstårta här! Jordgubbar & grädde är det på min tradition. Tårtan/Rullen jag visar idag gjorde jag för ett bra tag sen, den ser inte mycket ut för världen men låt er inte luras av det för den var riktigt riktigt riktigt god:) Å nu var det faktiskt mina fikagäster som tyckte det så det var inget försök till självskryt.

.

Recept:
4 stora äggvitor
2,5 dl socker
1 dl hasselnötter

Fyllning:
Grädde
Rabarber
Vaniljstång
Strösocker

Garnerning:
Använd fantasin, jag hann inte...fick välja mellan fota eller dekorera för kaffegästerna väntade!

Gör så här:
Vispa äggvitorna till ett hårt skum, tillsätt sockret lite i taget. Hacka hasselnötterna.
Bred ut marängsmeten på ett bakplåtspapper, strö över hasselnöttskrosset.
In i ugnen på 200 grader i 15 min.

Undertiden skär rabarberna i småbitar, lägg i en kastrull och småkoka med en vaniljstång och lite socker tills rabarberna blivit lite mjuka. Låt svalna.

Ta ut marängen ur ugnen, låt vila i 10 min innan den stjälps upp på ett sockrat papper.

Vispa grädden och smaksätt med lite socker och vaniljsocker, bred över marängen. Sila av rabarberkoket och fördela den över grädden. Rulla ihop...voila den är klart!

Jag har gjort en variant på denna oxå. Då slängde jag i lite krossad choklad i marängen, å så hade jag i både rabarber och jordgubbar. Den gången hade jag även lite jordbubbar uppepå och runt om.

//V

Inga kommentarer: