söndag 14 augusti 2011

Tårta till bror

Bror har fyllt 40 år och jag bad att få göra tårtorna. Av ett företag som heter Cactus AB med oerhört snabb service beställde jag en ätbar bild av broders ena traktor. Bilden ska läggas på 1-4 timmar innan servering, sen är den mjuk och fin o skära i. Bilden fick läggas på under själva festen och så skulle jag spritsa över kanten av bilden....inser då att jag glömt elvispen hemma. Bara att servera tårtorna med en inte lika fin kant som tänkt och jag som inte la ner min själ i att skära ut bilderna jättenoga var inte så nöjd....hmmmm!

Gästerna uppskattade tårtorna trots fadäsen med kanten:-)

Tårtorna innehöll:

Tårta 1:
Chokladbotten
Vitchokladgrädde
Blåbärsgrädde med philadelphiaost
Spritsad med grädde smaksatt med socker och vanilj.

Tårta 2:
Chokladbotten
Dumlefluff
Hallongrädde med grekiskyougurt och marsansås
Spritsad med grädde smaksatt med socker och vanilj.

Vitchokladgrädde och Dumlefluff gjorde jag så här.
Värm försiktigt 2,5 dl grädde (får inte koka) tillsammans med 100 gram dumle/vitchoklad skurna i småbitar.
Låt sen grädden stå i kylskåpet över natten för att sen vispas upp.

Fyllningarna med bär i har jag gjort på känn och har ingen givna mått.

Recept på bottnarna:

50 gram smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Smält smör med mjölken.
Vispa ägg och socker pösigt,
 slå över smörblandningen och rör till en jämn smet.
Blanda de torra ingredienserna och blanda ner dem i smeten.

Smörj o bröa en form (20 cm)
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 35-40 min.

Receptet på bottnarna och inspiration till fyllningar hittade jag hos denna duktiga tårtbakerska
Linda Runn.

//V






Inga kommentarer: