torsdag 23 juni 2011

Vaniljhorn med lavendel

Vaniljhorn med lavendel

I senaste numret av Hembakat så hittade jag ett recept på Vaniljhorn med doftpelargon. Nu ingår inte doftpelargon i min blomsterrabatt, så efter att jag sprungit på denna burk med Lavendelsocker bytte jag helt enkelt ut pelargonen.

Recept:
ca 40 st

3 1/2 dl vetemjöl + 1/2 dl till utbakning
150 gram strösocker
1 msk vaniljsocker

Garnering:
(enligt orginal recept):
några småklippta blad från en doftpelargon
1/2 dl strösocker

Gör så här:

1: Sätt ugnen på 175 grader.
2: Blanda snabbt ihop mjöl, smör och vaniljsocker i en matberedare.
3: Dela degen på lätt mjölat bakbord i 40 bitar. Rulla bitarna till små längder, ca 6 cm långa. De ska bli något tjockare på mitten. Böj dem till horn och lägg dem på plåten. Grädda kakorna mitt i ugnen i 8-10 minuter.
4: Vänd kakorna försiktigt i sockerblandingen med önskad smak (lavendel/doftpelargon) när de är nygräddade, då fastnar sockret bäst. Servera kakorna när de svalnat.

//Husvagnsbagarn

2 kommentarer:

Loppan flyttar västerut... sa...

Jag tror jag har ätit sådana nångång, hur som helst ser dom väldans goda ut. Hihi, husvagnsbagarn....
Kram

Veropenn sa...

@loppan
Ja men de var lite goa inte nån sån där torr småkaksvariant ha ha
//v