onsdag 15 juni 2011

Söta Vaniljkringlor

Söta vaniljkringlor


Recept till dessa hittade jag i tidningen Hembakat nr3.

Recept:
till 14 st

150 gram rumsvarmt smör
2 msk strösocker
1/2 dl grädde
4 dl vetemjöl
1 msk vanlijsocker

Garnering:
mjölk
pärlsocker

Gör så här:
1: Sätt ugnen på 175 grader. Smör och socker vispas till en mjuk och luftig smet.
2: Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en smidig smet.
3: Dela degen i 14 bitar. Rulla varje bit till smala längder, ca 20 cm långa.
4: Forma dem till kringlot och lägg dem på ett bakpappersklädd plåt.
5: Pensla kringlorna med mjöl och strö över pärlsocker.
6: Grädda dem mitt i ugnen i 10-14 minuter - de ska få lite färg.
7: Låt kakorna svalna på plåten innan du låter dem kallan helt på ett galler.

Detta var receptet som var i tidningen. Mina fick ingen färg och de som var inne i 14 minuter blev torra, 10 minuter räckte fint. Sen ökade jag mängden vaniljsocker (nästan dubbelt), strödde även över lite strösocker och innan servering lite florsocker . En kaka ska vara söt och god enligt mitt tycke så lite mer socker och vanlijsocker förhöjde.



2 kommentarer:

Carina sa...

Var ju hemma hos min mamma i helgen och då blir det en hel del fikande med dopp. Hon älskar att baka kaffebröd och småkakor är nog favoriten. Sockerknarkare som jag ju är så tog jag en av varje sort, blev fyra stycken :)

MOströms böcker är en av mina favoritförtattare, olidligt spännande böcker. Den du läser tänkte jag ta på ledigheten i sommar, den som spar hon har ;)

Vi har varit väldigt lite på tjörn när jag tänker efter. Aldrig med husvagnen vad jag kan minnas. Åkt bil och tittat har vi gjort. En vän som bor i Älvängen stod säsong där sommartid som liten......minns inte vad campingen heter. Dit var vi och tittade men den hade nog haft sina glansdagar, sunkigt då men vem vet? Kanske uppsnyggat nu igen :)

PÅ bryggan åt jag lax men Stefan åt hälleflundrafilé som tydligen var gudagott. Jag velade och kunde inte bestämma mig som vanligt och valde nog den sämre av just de två rätterna, även om min var toppen den också!

Nu stundar en dusch och sen ut och äta med Stefans jobb här i Gävle, de ska tacka av honom :)

Carina sa...

Vindön heter campingen jag skrev om tidigare men nu säger Stefan att den nog ligger på Orust. Havstens camping har vi varit för något år sedan, trevlig camping :)