torsdag 13 december 2012

Pepparkaksbullar

Pepparkaksbullar
Ja det var ju dags att bjuda på lussefika på jobbet. Som vanligt hade jag inte köpt någon Saffran. Så det blev ett alternativt lussebak.

Jag tog mitt gamla bullrecept som jag alltid använder, tillsatte lite pepparkakskryddor i degen (lite på en höft men ungefär som kardemumma i mängd), till fyllning tog jag smör, pepparkakskryddor och råsocker (även det på en höft men ca 200 gram smör, lite mer än en dl råsocker och pepparkakskryddor slog jag på det jag hade i en påse och hur mkt det var - ingen aning)

När de svalnat, fick de sig en omgång glasyr av florsocker+vatten och lite strössel som ser ut som pepparkaksgubbar. Ja de är väl ingen superfröjd för ögat, men de blev väldans populära på jobbet. Kan bero på att det var längesen de fick hembakat oxå!

//V

2 kommentarer:

Katarina sa...

Pepparkaksbullar är så goda!

Veropenn sa...

Ja det var inte dumt alls. Men den varianten du gör är med pepparkaksdeg emellan va? Jag hade ingen pepparkaksdeg heller så jag improviserade fram ett annat alternativ!
Trevlig Lucia på dig där borta!
//V