söndag 8 april 2012

Tiramisutårta

Tiramisutårta

Denna tårta innehöll chokladbottnar, tiramisufyllning, savoiardikex, lite grädde och hyvlad choklad med kaffesmak. Valde att inte ha kaffe i bottnarna eller fyllningen för att de som inte gillar kaffe kunde skrapa bort chokladen. Det var dock aningen svag kaffesmak på chokladen så den störde ingen mer än oss som förväntade oss kaffesmak! Jag velade bort och fram om jag skulle göra en mousse av tiramisun eller om jag skulle använda mig av fyllningen som den är. Jag körde på den vanliga och det funkade utmärkt. Fick dock ha springformen runt tills den sats sig. Så att lägga ihop tårtan dagen innan är ingen dum idé.


Fyllning:
3 äggvitor
3 äggulor
0,5 dl socker
250 gram mascarpone
(lite amaretto om så önskas)
Savoiardikex

Gör så här:
Vispa äggvitorna till ett fast skum. Ställ åt sidan. I en annan bunken vispas ägg och socker ihop, blanda i mascarponen (& den ev amaretton) och blanda tills det blir en jämn smet. Vänd ner äggvitorna i ostsmeten och rör tills det blir en jämn smet....igen.

Sen är det bara att lägga ihop tårtan. Jag spacklade med lite grädde som jag "fäste" kexen mot och sen hyvlade jag över chokladen.


//V

2 kommentarer:

Katarina sa...

Snygg tårta!

Veropenn sa...

@hovkonditorn
tack men den var godare än fin:-)
//v